Zayaz in 2022

Opnieuw kijken we terug op een uitzonderlijk jaar. Ingrijpende veranderingen in de wereld om ons heen – corona, de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis, inflatie – hadden in 2022 grote impact op onze huurders en organisatie. Daar kwam voor Zayaz eind maart een extra uitdaging bij: de hack op onze ICT-systemen. Communiceren vanuit Zayaz was daardoor de eerste weken vrijwel onmogelijk. En hoewel het niet makkelijk was, liet het ook zien dat we als organisatie flexibel zijn. We slaagden erin de dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden. Extra bijzonder dus dat we in 2022 maar liefst 505 woningen opleverden, een ongekend aantal! Door de oplopende energieprijzen gaan we sneller én meer woningen verduurzamen: zo'n 6000 woningen tot en met 2030.

Op deze plek delen we meer feiten & cijfers over 2021. U vindt meer informatie over Zayaz op onze website.

Nieuwbouw

Hier voegden wij in 2022 nieuwe plekken toe voor 505 huishoudens:

Rapportcijfers van bewoners

Waar gaat de huur naartoe?

In 2022 was de gemiddelde huurprijs voor een (zelfstandige) huurwoning bij Zayaz €549 per maand. Hieronder ziet u wat er afgelopen jaar per verhuureenheid gemiddeld bij ons binnenkwam, en waar dit geld naartoe ging.

Gebiedsontwikkeling De Haren

De woningen in De Haren waren toe aan een opknapbeurt. Dit was in 2020 aanleiding om breder naar de mogelijkheden in deze buurt te kijken. Met een duurzame renovatie van zo'n 340 woningen en het (mogelijk) toevoegen van nieuwe woningen, streven we ernaar de buurt te versterken en toekomstbestendig te maken. Samen met de buurt - bewoners én partners - werken we nu aan een integrale buurtaanpak, waarmee we het sociale DNA van de buurt willen versterken. In 2022 zetten we mooie, duurzame stappen. Bekijk de terugblik:

Financiële cijfers

Verduurzamen en vergroenen

Onderhoud en renovatie

In verschillende projecten verspreid over de stad verbeteren wij in 2022 en 2023 woningen door ze te renoveren of verduurzamen:

Duurzame woningen

Elk jaar verduurzamen we een deel van onze woningvoorraad, hierover maakten we in 2018 afspraken in het Stedelijk Duurzaamheidsakkoord. Eind 2022 had 52,5% van onze woningen een energielabel B of beter (2021: 47,2%).

Verhuurde en verkochte woningen