Huurbevriezing en huurverlaging

Elk jaar vindt op 1 juli de huurverhoging plaats. Voor dit jaar heeft het kabinet besloten om de huren te bevriezen. En sommige huurders krijgen zelfs een eenmalige huurverlaging. Wij zijn blij dat er op deze manier oog is voor de betaalbaarheid van sociale huurwoningen.

Huurbevriezing

De huren van sociale huurwoningen zijn voor 2021 bevroren. Dit betekent dat u per 1 juli 2021 geen jaarlijkse huurverhoging van ons krijgt. De huurbevriezing geldt tot 1 juli 2022. Het gaat hierbij om de kale huur. Uw servicekosten kunnen dus wel veranderen. Ook bij verbeteringen aan uw woning kan er dit jaar toch een huurverhoging gelden. De huurbevriezing geldt ook voor huurders met een hoger inkomen en voor huurders van garages of parkeerplaatsen. Voor 1 mei 2021 krijgen alle huurders hierover persoonlijk bericht van ons.

Eenmalige huurverlaging

Een deel van de huurders krijgt niet alleen huurbevriezing, maar ook een eenmalige huurverlaging. In 2021 geldt namelijk de Wet Eenmalige Huurverlaging. Dat betekent dat huurders van een sociale huurwoning met een hoge huur en een laag inkomen recht hebben op een eenmalige huurverlaging, omdat zij relatief duur wonen. Als u hiervoor in aanmerking komt, heeft u van ons bericht gehad. Lees meer over de eenmalige huurverlaging of bekijk direct de veel gestelde vragen.

Huurverlaging na inkomensafhankelijke huurverhoging 1 juli 2020

Elk jaar kijken we bij de huuraanpassing in welke inkomenscategorie uw huishouden valt. Dat deden we ook vorig jaar. Viel uw inkomen in de hogere categorie, dan kreeg u een inkomensafhankelijke huurverhoging van meer dan 2,5%. Dit jaar zijn de huren bevroren, en voeren we geen inkomensafhankelijke huurverhoging door. Wel kan het zijn dat uw inkomen in 2020 gedaald is tot onder de € 43.574. Dan kunt u vanaf juni 2021 een huurverlaging aanvragen. Deze huurverlaging heeft dan betrekking op het percentage huurverhoging per 1 juli 2019 en per 1 juli 2020. De verlaging wordt niet met terugwerkende kracht toegepast.

U kunt deze modelbrief gebruiken om uw aanvraag te doen.

Het ingevulde formulier stuurt u naar: Klantenservice Zayaz, Postbus 488, 5201 AL 's-Hertogenbosch. Om uw aanvraag te kunnen controleren, hebben wij het volgende van u nodig:

1. een recent uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP)
2. meest actuele inkomensverklaring van de Belastingdienst

Stuur die informatie dus mee. U krijgt van ons altijd een bevestiging van uw aanvraag.

Huurbetaling

Heeft u moeite met het betalen van uw huur? Twijfel niet en neem contact met ons op. We denken graag met u mee. Samen zoeken we een oplossing. Kijk hier voor meer informatie.