We ontvangen veel vragen over het plaatsen van het aantal zonnepanelen en de opbrengsten van zonnepanelen. Hieronder leest u de meest gestelde vragen en antwoorden.

Ik heb een aanbieding voor zonnepanelen gekregen. Moet ik dat nog wel doen?

Het is nog steeds gunstig om zonnepanelen te laten installeren. Je verlaagt je energierekening en het is ook nog eens goed voor het milieu.

Mijn buren hebben nieuwere panelen met meer WattpiekDe energie die een zonnepaneel oplevert, wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp). Het vertelt je hoeveel stroom een zonnepaneel maximaal kan opwekken, onder de beste omstandigheden., maar betalen hetzelfde. Is dat wel eerlijk?

De opbrengst van zonnepanelen wordt continu verbeterd. Zayaz heeft geen invloed op de opbrengst van de zonnepanelen die geleverd worden. Vanaf het moment dat de panelen bij u gelegd zijn heeft u opbrengst en mag u die salderen met uw energieverbruik. We verwachten dat uw buren minder lang gebruik kunnen maken van de salderingsregeling. We wijzigen de hoogte van uw servicekosten dan ook niet.

Ik kan minder lang salderen, toch betaal ik evenveel als mijn buren die de panelen al langer hebben. Hoe kan dat?

Het is onduidelijk wanneer de salderingsregeling gaat stoppen. Vanwege deze onduidelijkheid wijzigen we de hoogte van uw servicekosten niet.

Mijn buren hebben tien zonnepanelen. Kemkens Solar wil bij mij maar acht zonnepanelen plaatsen. Waarom?

Oudere zonnepanelen hebben andere afmetingen dan de nieuwe zonnepanelen. Dat heeft ook te maken met de opbrengst (WattpiekDe energie die een zonnepaneel oplevert, wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp). Het vertelt je hoeveel stroom een zonnepaneel maximaal kan opwekken, onder de beste omstandigheden.) van de zonnepanelen. Nieuwere zonnepanelen leveren meer stroom maar zijn ook groter. Vandaar dat geen tien panelen, maar maximaal acht panelen passen. De opbrengst van de acht panelen is wel hoger dan acht vergelijkbare panelen bij uw buren.

Tot wanneer mag ik de opgewekte energie salderen met mijn verbruik?

Dit is nog steeds niet definitief vastgesteld. Zayaz evalueert samen met BrabantWonen jaarlijks de regels en houdt het nieuws rondom de saldering goed in de gaten.

Houd ik straks nog geld over als ik niet meer mag salderen?

De tarieven voor de servicekosten hebben we samen met BrabantWonen bepaald. We hebben in de hoogte van de tarieven rekening gehouden met het mogelijk stoppen van de salderingsregeling. Inmiddels is veel veranderd. De energietarieven zijn enorm gestegen en ook de opbrengst van nieuwe zonnepanelen wordt steeds hoger. Beiden hebben een gunstige invloed op de opbrengst. Ook als u niet meer mag salderen.

Bij het plaatsen van de zonnepanelen krijg ik ook kabels in huis. Waar komen de kabels?

We bespreken dit met u in een gesprek voorafgaand aan het plaatsen van de zonnepanelen. We bekijken of we de kabels vanuit de meterkast door loze leidingen naar de zolder kunnen laten lopen. Als dit niet mogelijk is zoekt Kemkens Solar samen met u naar de meest geschikte route. De kabels blijven altijd in de woning en lopen nooit buiten langs de gevel. Zayaz brengt geen afwerking aan rondom de kabels.

Mijn omvormer doet niks. Wat nu?
Het stroomnetwerk in Brabant begint steeds voller te raken. Dat betekent dat er op sommige momenten zoveel stroom wordt opgewekt dat het netwerk het niet aankan. Het kan zijn dat je omvormer dan uitvalt en je helemaal geen zonnestroom opwekt. Controleer regelmatig of de omvormer nog werkt, want je bent hier zelf verantwoordelijk voor.

Je kunt dit controleren in je App als je deze hebt of op het apparaat zelf. Heb je onlangs je wachtwoord voor wifi aangepast? Dan kan het zijn dat je de omvormer niet in je App terugziet. Je moet deze dan eerst opnieuw toevoegen. Heb je een storing aan de omvormer zelf? Bel dan meteen naar Kemkens op het nummer 088 50 50 330. Zij helpen je bij het oplossen van de storing.

Wat zijn terugleverkosten?
Steeds meer energieleveranciers brengen terugleverkosten in rekening. Dit betekent dat je moet betalen voor stroom die je ‘over hebt’ en aan het elektriciteitsnet levert. Het gaat dus alleen om stroom die je meer opwekt dan je zelf verbruikt. Gebruik je de opgewekte stroom wel direct? Dan betaal je voor die stroom dus ook geen terugleverkosten. Hoe hoog je terugleverkosten zijn, hangt af van hoeveel stroom je teruglevert. De kosten verschillen ook per energieleverancier en het type contract dat je hebt. Het loont dus om hiernaar te kijken wanneer je een nieuw energiecontract aangaat.

Waarom rekenen energieleveranciers terugleverkosten?
Energieleveranciers maken verschillende kosten voor eigenaren van zonnepanelen. Dit komt omdat we steeds meer zonne-energie opwekken in Nederland, meer dan we op dat moment soms nodig hebben. De prijs van stroom wordt hierdoor lager, op bepaalde momenten zelfs gratis. Door de salderingsregeling mogen mensen zonnestroom die ze in de zomer terugleveren aftrekken van de stroom die ze 's winters afnemen. Dat terwijl de kosten voor stroom in de winter hoger liggen dan in de zomer; er wordt dan immers minder zonne-stroom opgewekt. Voorheen werden de kosten die energieleveranciers maken voor zonnepanelen onder alle klanten verdeeld. Nu komen deze kosten enkel bij de mensen met zonnepanelen terecht, die stroom leveren aan het net.

Leveren zonnepanelen nog wel wat op door de terugleverkosten?
Je betaalt weliswaar om energie aan het energienetwerk te leveren, maar ontvangt hiervoor ook nog steeds een vergoeding. Onderaan de streep verdien je dus nog aan de teveel opgewekte stroom. Hoeveel je hiervoor ontvangt hangt net als bij de terugleverkosten van je energieleverancier en contract af. Behalve verdienen aan teveel opgewekte stroom, houd je je energiekosten laag doordat je opgewekte stroom ook zelf gebruikt. Onderaan de streep zijn de opbrengsten van zonnepanelen nog steeds hoger dan de uitgaven. We houden continu de ontwikkelingen van zonnepanelen en de belangen van huurders in de gaten. We verwijderen dan ook geen zonnepanelen. Heeft u moeite met rondkomen? Neem dan contact met ons op.

Waar ik op letten bij het afsluiten van een nieuw energiecontract als ik zonnepanelen heb?
Het is belangrijk om niet alleen naar de prijs voor gas en stroom te kijken. Vergelijk ook hoe het bij verschillende energieleveranciers zit met de volgende zaken:

• Extra kosten voor terugleveren zonnestroom aan het net;
• De terugleververgoeding voor stroom die je aan het net levert;
• Kortingen zoals een welkomskorting, loyaliteitsbonus of cashback;
• Vaste leveringskosten.

Wat moet ik doen om de terugleverkosten zo laag mogelijk te houden?
Gebruik elektrische apparaten zoveel mogelijk wanneer de zon schijnt. Hoe meer de zon op een dag schijnt, des te meer stroom wek je op. De kans is op zonnige dagen dan ook groter dat je stroom teruglevert aan het net en hier kosten voor betaalt. Door de stroom zelf te gebruiken houd je deze kosten laag. En je voorkomt dat je op momenten dat de zon niet schijnt bij moet betalen voor je stroomgebruik.