We ontvangen veel vragen over het plaatsen van het aantal zonnepanelen en de opbrengsten van zonnepanelen. Hieronder leest u de meest gestelde vragen en antwoorden.

Ik heb een aanbieding voor zonnepanelen gekregen. Moet ik dat nog wel doen?

Het is nog steeds gunstig om zonnepanelen te laten installeren. Je verlaagt je energierekening en het is ook nog eens goed voor het milieu.

Mijn buren hebben nieuwere panelen met meer WattpiekDe energie die een zonnepaneel oplevert, wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp). Het vertelt je hoeveel stroom een zonnepaneel maximaal kan opwekken, onder de beste omstandigheden., maar betalen hetzelfde. Is dat wel eerlijk?

De opbrengst van zonnepanelen wordt continu verbeterd. Zayaz heeft geen invloed op de opbrengst van de zonnepanelen die geleverd worden. Vanaf het moment dat de panelen bij u gelegd zijn heeft u opbrengst en mag u die salderen met uw energieverbruik. We verwachten dat uw buren minder lang gebruik kunnen maken van de salderingsregeling. We wijzigen de hoogte van uw servicekosten dan ook niet.

Ik kan minder lang salderen, toch betaal ik evenveel als mijn buren die de panelen al langer hebben. Hoe kan dat?

Het is onduidelijk wanneer de salderingsregeling gaat stoppen. Vanwege deze onduidelijkheid wijzigen we de hoogte van uw servicekosten niet.

Mijn buren hebben tien zonnepanelen. Kemkens Solar wil bij mij maar acht zonnepanelen plaatsen. Waarom?

Oudere zonnepanelen hebben andere afmetingen dan de nieuwe zonnepanelen. Dat heeft ook te maken met de opbrengst (WattpiekDe energie die een zonnepaneel oplevert, wordt uitgedrukt in Wattpiek (Wp). Het vertelt je hoeveel stroom een zonnepaneel maximaal kan opwekken, onder de beste omstandigheden.) van de zonnepanelen. Nieuwere zonnepanelen leveren meer stroom maar zijn ook groter. Vandaar dat geen tien panelen, maar maximaal acht panelen passen. De opbrengst van de acht panelen is wel hoger dan acht vergelijkbare panelen bij uw buren.

Tot wanneer mag ik de opgewekte energie salderen met mijn verbruik?

Dit is nog steeds niet definitief vastgesteld. Zayaz evalueert samen met BrabantWonen jaarlijks de regels en houdt het nieuws rondom de saldering goed in de gaten.

Houd ik straks nog geld over als ik niet meer mag salderen?

De tarieven voor de servicekosten hebben we samen met BrabantWonen bepaald. We hebben in de hoogte van de tarieven rekening gehouden met het mogelijk stoppen van de salderingsregeling. Inmiddels is veel veranderd. De energietarieven zijn enorm gestegen en ook de opbrengst van nieuwe zonnepanelen wordt steeds hoger. Beiden hebben een gunstige invloed op de opbrengst. Ook als u niet meer mag salderen.

Bij het plaatsen van de zonnepanelen krijg ik ook kabels in huis. Waar komen de kabels?

We bespreken dit met u in een gesprek voorafgaand aan het plaatsen van de zonnepanelen. We bekijken of we de kabels vanuit de meterkast door loze leidingen naar de zolder kunnen laten lopen. Als dit niet mogelijk is zoekt Kemkens Solar samen met u naar de meest geschikte route. De kabels blijven altijd in de woning en lopen nooit buiten langs de gevel. Zayaz brengt geen afwerking aan rondom de kabels.

Mijn omvormer doet niks. Wat nu?
Het stroomnetwerk in Brabant begint steeds voller te raken. Dat betekent dat er op sommige momenten zoveel stroom wordt opgewekt dat het netwerk het niet aankan. Het kan zijn dat je omvormer dan uitvalt en je helemaal geen zonnestroom opwekt. Controleer regelmatig of de omvormer nog werkt, want je bent hier zelf verantwoordelijk voor.

Je kunt dit controleren in je App als je deze hebt of op het apparaat zelf. Heb je onlangs je wachtwoord voor wifi aangepast? Dan kan het zijn dat je de omvormer niet in je App terugziet. Je moet deze dan eerst opnieuw toevoegen. Heb je een storing aan de omvormer zelf? Bel dan meteen naar Kemkens op het nummer 088 50 50 330. Zij helpen je bij het oplossen van de storing.